Als de cliënt een WGA/WIA-uitkering ontvangt biedt een WGA re-integratietraject uitkomst. Tijdens dit traject gaan we samen met de cliënt op zoek naar passende functies. Wij kijken naar wat de cliënt nog kan verdienen, de zgn. restverdiencapaciteit. We bieden een resultaatgerichte en een persoonlijke aanpak zodat hij met vol vertrouwen de stap kan zetten om nieuwe kansen te pakken en benutten. Zo helpen we de cliënt stap voor stap van een WGA-uitkering naar een duurzame baan. Belangrijk in dit traject is een schets van de toekomstige financiële situatie voor de cliënt als hij nog geen passende baan heeft. Dit kan confronterend zijn.
We brengen de situatie van de cliënt in beeld en bespreken welke beperkingen een rol spelen, maar we leggen vooral focus op kansen, mogelijkheden en belastbaarheid. Op basis van het gesprek maken we een re-integratieplan. Dit plan vormt een sterke basis voor het zetten van doelgerichte stappen in de re-integratie. Het traject bestaat uit verschillende onderdelen en zijn o.a. :
- rouw- en verliesverwerking
- afscheid nemen van de werkgever
- inzichtelijk maken toekomstige financiële situatie bij wel/geen passende baan
- opbouwen dagritme en structuur
- leren omgaan met aandoeningen zoals diabetes, parkinsonisme, autisme, overgang
- leren omgaan met mentale klachten: burnout, boreout
- leren omgaan met hoogsensitiviteit/ hoogbegaafdheid
- begeleiden van hoger opgeleiden
- administratieve ondersteuning
- ondersteunen bij aanvraag WMO
- gezonde leefstijl en beweging
- koers bepalen
- wandelcoaching
- een zoekprofiel opstellen en leren solliciteren (inzet social media)
- arbeidsmarktsoriëntatie waaronder vrijwilligerswerk en/of WEP organiseren
Samenstelling van het traject
Tijdens de “rouwverwerking” blikken we kort terug op wat de cliënt heeft meegemaakt en welke invloed dit heeft op zijn loopbaan. Op deze manier ontstaat ruimte om vooruit te kijken en doelgericht stappen te zetten in de re-integratie. Bij het onderdeel ‘koers bepalen’ oriënteren wij ons op de beroepen die passen bij de cliënt. Dit doen we op basis van belastbaarheid, interesses en vaardigheden. Vervolgens bekijken we welke bedrijven en vacatures hierbij passen. Tijdens ‘het leren solliciteren’ leert de cliënt alle vaardigheden die nodig zijn om effectief te solliciteren. In deze fase komen onze recruiters/ jobcoaches in beeld. Zij ondersteunen de cliënt in het vinden van ander passend werk. We stellen de cliënt voor bij externe organisaties en maken hiervoor gebruik van ons grote netwerk. Zo maken we de kans op een nieuwe baan zo groot mogelijk.
Inzet werkervaringsplek, stage, proefplaatsing of anders
Een werkervaringsplek is een werkomgeving waarbinnen de cliënt kan leren en proberen, zonder de druk te voelen van een betaalde baan. We benaderen actief ons netwerk voor het vinden van een geschikte plek. Wanneer deze is gevonden, begeleiden we de cliënt in het opbouwen van zijn of haar uren. We werken aan het leren omgaan met eventuele beperkingen, maar vooral het ervaren van mogelijkheden (bevorderende factoren) staat centraal. De inzet van een werkervaringsplek zorgt ervoor dat de cliënt weer onderdeel wordt van de maatschappij en het werkproces.
Eindrapportage
Het traject sluiten wij af met een eindrapport. Dit is een verslag van de gemaakte stappen, inzicht in de functiemogelijkheden en geboekte resultaten.